"סופר טיוזדיי" • 10 דברים שכדאי לדעת על הפריימריז בארה"ב

וועידת המפלגה הרפובליקנית תערך ב"קוויקן לואנס ארנה" שבעיר קליבלנד שבמדינת אוהיו בתאריכים 18 עד 21 ביולי 2016. וועידת המפלגה הדמוקרטית תערך ב"וולספארג סנטר" שבעיר פילדלפיה שבמדינת פנסיליביה
דוד גדנקן No Comments on "סופר טיוזדיי" • 10 דברים שכדאי לדעת על הפריימריז בארה"ב

"סופר טיוזדיי", דונלד טרמפ, הילרי קלינטון, סנדרס, רוביו, קרוז ועוד ועו – כל אלה הפכו לתכנים שתופסים בשבועות האחרונים את מרבית כותרות העיתונים ושאר אמצעי התקשורת • דוד גדנקן עושה לכם סדר

וועידת המפלגה הרפובליקנית תערך ב"קוויקן לואנס ארנה" שבעיר קליבלנד שבמדינת אוהיו בתאריכים 18 עד 21 ביולי 2016. וועידת המפלגה הדמוקרטית תערך ב"וולספארג סנטר" שבעיר פילדלפיה שבמדינת פנסיליביה
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

"סופר טיוזדיי", דונלד טרמפ, הילרי קלינטון, סנדרס, רוביו, קרוז  ועוד ועוד כל אלה הפכו לתכנים שתופסים בשבועות האחרונים את מרבית כותרות העיתונים ושאר אמצעי התקשורת. מהם מושגים אלה, מיהם הדמויות ואת מי מייצגים? 10 דברים שרציתם לדעת על הפריימריז – הבחירות המוקדמות בארצות הברית.

א.  נשיא ארצות הברית הוא: ראש המדינה, ראש הרשות המבצעת והוא המפקד העליון של הכוחות המזויינים של ארה"ב. לפי חוקת ארה"ב הנשיא נבחר על ידי העם אולם בדרך לא ישירה. הבחירות לנשיאות נערכות אחת לארבע שנים, שהיא תקופת כהונתו של הנשיא. העם בוחר במועמד המועדף עליו, וכל מדינה (בארה"ב חמישים מדינות) שולחת "אלקטורים", לפי תוצאות הבחירות בה. האלקטורים הם המצביעים על בחירת הנשיא. זהו סופו של מסלול ארוך מאד ומפותל של בחירות מקדימות (פריימריז) הקובעות מי מבין מועמדים רבים, המציגים מועמדותם להיות נשיא ארה"ב, בד"כ (לא תמיד) נציגים של שתי המפלגות שבסנט ובבית הנבחרים: המפלגה הדמוקרטית (שסימלה הוא החמור) או המפלגה הרפובליקנית (שסימלה הוא הפיל). קרה וקורה שיש מועמדים המציגים מועמדותם כ:"מועמד עצמאי" ללא מפלגה תומכת מאחוריו.

ב.  הליך בחירת מועמדה של מפלגה לבחירות לנשיאות ארה"ב, נקרא הפריימריז. הליך הנמשך למעלה משנה לפני מועד הבחירות לנשיא. פרוצדורה מורכבת ומסובכת, שונה ממדינה למדינה, מתחילים בהליך מועמדים רבים, המשקיעים ממון רב בגיוס קולות למענם, הן ממונם האישי ובד"כ בגיוס מסיבי של תרומות מגופים כלכליים ומפרטיים בד"כ בעלי יכולת. אמצעי התקשורת השונים עוקבים באדיקות אחר הליכי הפריימריז, מרבים לדווח לציבור כולל על תחקירים על עברם של המועמדים ובעיקר להעמיד לרשותם במות לוויכוח מול הציבור בהצגת עמדותיהם של המועמדים.

ג.  כאן החובה לציין כי בכל מקום בו נערכות בחירות מוקדמות, הבחירה במועמד המועדף, מביאה אותו לקבל קבוצה של נציגים שיתמכו בו לעתיד בוועידת מפלגתו שתתקיים לקראת הבחירות לנשיאות. לכל מפלגה יש כללים שונים איך מתחלקים הצירים לוועידה, אלה כוללים גם שיטות בחירה שונות ומשונות. יש מדינות המקצות את הצירים באופן יחסי למספר הקולות שמקבל כל מועמד. למשל: אם מספר הצירים במפלגה מסוימת במדינה כלשהי הינו 20, בתום ההצבעה יכול מועמד מסוים לקבל 12 צירים מתחרהו 6 צירים והאחרון 2 צירים בלבד. יש מדינות בהן הזוכה במירב קולות המצביעים בפריימריז מקבל את כל הצירים של מדינה זו.

ד.  בסגה המסובכת של שיטת הפריימריז יש לכל מדינה כללים שונים ומשונים כיצד ומהי השיטה בה נערכות הבחירות המוקדמות. הדוגמא ה"קיצונית" היא למשל מדינת איווה. חברי המפלגה באים ומתכנסים במקומות שונים. מנהלים דיונים ארוכים של שעות על גבי שעות בניסיון למצוא הכרעה מי המועמד בהם יתמכו המתכנסים. לשיטה זו יש כינוי אמריקאי הקרוי: Caucuses. ההצבעה סביב שולחנות הדיון היא הקובעת.

ה.  מקובל לחשוב שבפריימריז מצביעים בדרך כלל חברי המפלגה ואכן במדינות אחדות כדוגמת ניו המפשייר, החברים מגיעים לנקודות הצבעה ושמים בחירתם בקלפי או מקלידים אותה במשב שמעבר לפרגוד. אבל במדינה כמו "דרום קרוליינה" הפריימריז הם פתוחים לכל. אינך חייב להיות חבר המפלגה כדי להצביע, מספיק שתציג במועד ובמקום ההצבעה, הוכחה כי הנך נתין ארה"ב ותושב המדינה.

ו.  המקובל והנהוג בארה"ב כי הליך הפריימריז נערך בחודשים מרץ עד יוני שבשנת הבחירות . אבל… יש יוצאות מן הכלל, הכוונה לארבע מדינות קטנות הנוהגות לערוך את הבחירות המוקדמות כבר בחודש פברואר והן: איווה כמייצגת את המערב התיכון של ארה"ב, ניו המפשייר המייצגת את אזור ניו אינגלנד, דרום קרוליינה ממדינות הדרום הישן ומדינת נבדה המייצגת את מערב ארה"ב. חשיבות גדולה מיוחסת לבחירות במדינות קטנות אלו והסיבות לכך: המדיה האלקטרונית נותנת כיסוי רחב למועמדים, מסיבות עיתונאים, נאומים פומביים של קבוצת המועמדים וכד'. בד"כ מועמדים שנכשלים בגדול במדינות הקטנות האלה מודיעים על פרישתם מהמרוץ וממילא המועמדים ה"רציניים יותר" זוכים למיקוד הולך וגובר.

ז.  יש מפלגות במדינות מסוימות הדורשות מהמעוניינים לבחור מועמד בפריימריז, להתייצב ולהתפקד לפני מועד ההצבעה. כך הופכים הם לחברי מפלגה. גם חברים וותיקים וידועים חייבים בהליך זה ובכך הם מקבלים אישור להצביע. מהאמור לעיל שואל הקורא האם בהצבעה בוועידות המפלגות מצביעים אך ורק הנציגים של המדינות בהן נערכו הפריימריז? התשובה לא ולא. יש כמה אזורים של איים קטנטנים שאינם מדינות המקבלים זכות לשלוח מצביעים בודדים לוועידה. גם בירת ארה"ב וושינגטון די.סי. שאינה כלולה ב50 מדינות ארה"ב, זכאית לשלוח כמה מצביעים לוועידה. זכות נוספת יש לחברי המפלגה המכהנים כחברי הסנט, בית הנבחרים, מושלי מדינות ומנכ"לי המפלגות. לאלה זכות הצבעה בעקבות מעמדם הרם והקובע בחיי מפלגתם.

ח.  האם מצב המועמדים היום, אחרי הפריימריז שנערכו עד עתה הוא מורה על תוצאות סופיות . התשובה היא לא ולא. בימים הקרובים יתחילו הפריימריז במדינות הגדולות השוכות לוועידת המפלגה כמות גדולה שלנציגים. נזכיר מדינות כדוגמת: פלורידה, ניו יורק, קליפורניה, ג'ורג'יה, אוהיו ועוד. במדינות שכאלה יכול לחול "מהפך" ומועמד כדוגמת דונלד טראמפ, יכול למצוא עצמו, מחוץ למועמד המפלגה הרפובליקנית. במקרה שכזה עדיין עומדת בפניו האפשרות, בעיקר עקב עושרו הרב, להיות מועמד עצמאי שלא מטעם אחת המפלגות. במקרה של התנגדות ראשי המפלגה הרפובליקנית לטראמפ, יציגו מועמדים חדשים (בלומברג היהודי מניו יורק) ויזכו לרוב הנדרש בוועידת המפלגה. קיימת גם האפשרות שנציגים של מועמדים שפרשו מהמרוץ יודיעו על תמיכתם במועמד אחר… והשמחה רבה.

ט.  הבחירות לנשיא ה-45 של ארצות הברית יערכו ביום שלישי ה8 בנובמבר 2016. את המועמדים הסופיים לבחירות הנ"ל יקבעו נציגי המפלגות בוועידות הגדולות. וועידה שכזו היא למעשה טקס ההכתרה של מועמד המפלגה לנשיאות ארה"ב. וועידת המפלגה הרפובליקנית תערך ב"קוויקן לואנס ארנה" שבעיר קליבלנד שבמדינת אוהיו בתאריכים 18 עד 21 ביולי 2016. וועידת המפלגה הדמוקרטית תערך ב"וולספארג סנטר" שבעיר פילדלפיה שבמדינת פנסיליביה. הוועידות הנ"ל הן פסטיבל חגיגי, מאורגן ומבוים כמופע "בידורי" אמריקאי. המשלחות מצוידות במיטב אמצעי הפרסום, כולל כרזות, דגלונים, מדבקות וכד'. הדיונים הרציניים של מצע המפלגה מוכנים מראש בישיבות חיצוניות. שיאי הטקס הינם ההכרזה על מועמד המפלגה לתפקיד סגן הנשיא, נאומו ל"אומה" וכמובן הצגת מועמד המפלגה לתפקיד נשיא ארה"ב, הכתרתו ונאומו לתושבי ארה"ב כשכל משפחתו וצמרת מפלגתו סובבים אותו.

י.  נשיא ארה"ב יבחר כאמור ב8 בנובמבר 2016. זכות ההצבעה ניתנת לאזרחי ארה"ב ברחבי תבל. אלה מצביעים בעזרת מעטפות מיוחדות שישלחו בדואר או בהצבעה בקלפיות הנמצאות בקונסוליות ובשגרירויות של ארה"ב ברחבי תבל. ההצבעות בארה"ב עצמה נערכות ברוב המקומות בעזרת הצבעה במחשבים. בתום ספירת הקולות נבחרים במדינות השונות לפי גודל האוכלוסייה בהן "אלקטורים". אלה יתכנסו להצבעה "סופית"  מי יהיה נשיאה של ארה"ב. האלקטורים מחויבים לחלוטין למועמד שלהם ואין הפתעות. ב21 בינואר 2017 יושבע הנשיא ה-45 החדש של ארה"ב ע"י נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב בטקס מרשים על מדשאות הבית הלבן בוושינגטון די.סי ויכנס מיד לתפקידו. הנוהג העממי הוא שהנשיא ורעייתו עוברים באותו ערב בכמה חגיגות סגורות של תומכיו ומנהיגי המדינה.



0 תגובות